Kolor ma znaczenie- Kolory owoców i warzyw

Warzywa i owoce goszczą na Twoim talerzu niemal codziennie. Zdecydowanie są one podstawą zbilansowanego jadłospisu. Jednak czy zastanawiało Cię to kiedyś, czy kolor warzyw i owoców ma znaczenia? Otóż ma.

Zacznę od tego że warzywa i owoce są podzielone na grupy kolorystyczne:

Żółte i Pomarańczowe

 Czerwone i Fioletowe

Zielone i Białe

W zależności od koloru danej grupy produktów możesz dowiedzieć się jakie wartości odżywcze są w nich zawarte oraz jakie właściwości zdrowotne możesz z nich czerpać.


Żółte i Pomarańczowe

Warzywa i owoce o tej barwie zawierają przede wszystkim karetenoidy- czyli barwnik pochodzenia roślinnego odpowiedzialny za ich kolor. Karetenoidy stanowią również silną grupę związków takich jak  likopen, luteina i β-karoten, to właśnie te trzy związki są najbardziej aktywnymi karetenoidami w warzywach i owocach o barwie pomarańczowej i żółtej.

Likopen– głównym źródłem likopenu są pomidory i przetwory pomidorowe. Znajduje się także w marchewce, morelach i gujawie.

Likopen wpływa hamująco na syntezę cholesterolu, pomaga w usuwaniu „złego” cholesterolu (LDL) z krwi. Oprócz tego spożywanie likopenu poprawia wygląd skóry poprzez ochronę  włókien kolagenowych. Likopen usuwa z organizmu wolne rodniki, które są odpowiedzialne m.in. za rozwój chorób nowotworowych, a tym samym zmniejsza ryzyko powstania raka.

Likopen znajduje się w wykazie barwników dozwolonych do stosowania w żywności, na opakowaniach oznaczany jest symbolem E160d

Luteina- pomimo tego że luteina to barwnik żółto -pomarańczowy, jej głównym źródłem są warzywa i owoce o odcieniu zielonym (barwnik żółto- pomarańczowy jest przykryty przez ciemniejszy barwnik chlorofil występujący w warzywach i owocach odcieniu zielonego), szpinak, jarmuż, pietruszka czy też brokuł. Występuje również w dyni. Luteina dla zdrowych oczu.

,,Luteina chroni oko na dwa sposoby: po pierwsze dezaktywuje wolne rodniki, które mogłyby uszkodzić narząd wzroku, a po drugie filtruje szkodliwe dla oka promieniowanie UV. Jest więc naturalnym filtrem przeciwsłonecznym zapobiegającym uszkodzeniu wzroku szczególnie ważnym u osób starszych, bardziej podatnym na choroby oczu”

Organizm nie potrafi wytwarzać luteiny, dlatego warto zadbać o jej odpowiedni poziom w codziennej diecie.

β-karoten- jego źródłem są: marchewka, słodki ziemniak, dynia,brzoskwinia,morela, melon. Występuje on również w warzywach zielonych takich jak: szpinak,pietruszka, kapusta. Co prawda wpis jest o warzywach i owocach ale dla ciekawostki chcę zaznaczyć że skarbnicą wśród naturalnych źródeł beta- karoteny jest alga dunaliella.

Beta-karoten chroni ciało w obrębie powierzchni skóry , tkanek i komórek. Chroni błony śluzowe nosa, ust, gardła i płuc, zmniejszając ich podatność na infekcję. Pobudza działanie układu odpornościowego.Beta karoten jest też prowitaminą. Organizm potrafi zmienić go w witaminę A i  przetworzy tylko tyle beta-karotenu ile potrzebuje.

,,Jak podaje Brytyjski magazyn “The Lancet,,  w efekcie badań odnotowana siedmiokrotny spadek zachorowań na raka  wśród nałogowych palaczy, którzy stosunkowo równocześnie  spożywali dużo więcej β-karotenu”

,,Tylko pożywienie zawierające β-karoten przeciwdziała rakowi. Wyizolowany β-karoten podawany w suplementach okazał się nieskuteczny”

 

Na śniadanie zaserwuj sobie owsiankę z dodatkiem moreli i brzoskwini. Następnie na przekąskę wypij koktajl owocowo- warzywny ze szpinaku, pomarańczy z dodatkiem banana. Obiad to zdecydowanie pieczone warzywa (marchew ,dynia, cukinia) podane z porcją mięsa i ryżu. Druga przekąska w ciągu dnia to surowe warzywa pokrojone w paski (marchew, ogórek,seler) podane z dipem jogurtowym lub humusem. Kolacja zupa krem z pomidorów posypana grzankami i pietruszką. Bomba Karotenoidów!


Zielone i Białe

Warzywa i owoce o tej barwie zawierają przede wszystkim barwnik o nazwie chlorofil, im więcej chlorofilu tym barwa bardziej zielona.

Chlorofil- ma działanie oczyszczające,przeciwzapalne oraz, odnawiające

Oczyszczające

Powstrzymuje wzrost bakterii w ranach.

Usuwa pozostałości po lekach i przeciwdziała wszelkim toksynom

Leczy próchnicę zębów i infekcje dziąseł

Przeciwzapalne

Przeciwdziała takim stanom zapalnym jak: ból gardła, zapalenie stawów, zapalenie błony śluzowej żołądka i jelit, stany zapalne skóry.

Odnawiające

Odnawia tkanki

Wspomaga rozwój korzystnej flory bakteryjnej jelit

Poprawia funkcjonowanie wątroby

Najwięcej chlorofilu znajdziesz w mikroalgach takich jak spirulina, chlorella, sinica. Jego źródłem są również warzywa zielone: szpinak, jarmuż, rzeżucha, trawa pszeniczna i trawa jęczmienna, sałata, kapusta,  natka pietruszki czy koperek.

(Pisząc o chlorofilu mam na myśli ten występujący naturalnie w roślinach, NIE PREPARATY Z CHLOROFILEM)

Co do grupy białych barw, najcenniejszymi warzywami są tutaj czosnek i cebula

Warzywa z tej grupy mają teoretycznie najmniejszą wartość odżywczą, jednak dzięki zawartych w nich fitoncydom (roślinne antybiotyki) cebula i czosnek mają działanie bakteriobójcze, nie niszcząc przy tym korzystnej flory bakteryjnej jelit. Idealnie spisują się podczas przeziębienia.

Na śniadanie zaserwuj sobie jajecznicę z cebulką i szpinakiem. Czas na przekąskę, koktajl z jarmużem kiwi i jabłkiem. Obiad to mizeria z jogurtem naturalnym dodatkiem kopru i czosnku. Przekąska druga garść winogron. A na kolację zapiekane brokuły i kalafior w białym sosie (sos na bazie mleka) z parmezanem. Z zielonym na zdrowie!


Czerwone i Fioletowe

Owoce i warzywa z tej grupy zawierają flawonoidy, część z nich czyli Antocyjany są naturalnymi pigmentami odpowiedzialnymi za barwę. Antocyjany wykorzystywane w przemyśle spożywczym oraz w farmacji jako barwniki. Przykładem mogą być dżemy, jogurty, lody, słodycze czy witaminy w formie musujących tabletek. Na etykietach produktów występują pod kodem chemicznym E163.

Antocyjany występują bezpośrednio pod skórką owoców i warzyw dlatego warto jeść je bez obierania.

 Najobficiej występują w borówkach, jeżynach, malinach, aronii, bakłażanach, wiśniach i żurawinie.

Antocyjany to silne przeciwutleniacze czyli substancje naturalnie chroniące przed nowotworami.  Ta także spowalniają procesy starzenia. Dieta bogata w antocyjany zmniejsza stężenie cholesterolu.Wpływają one także na poprawę widzenia i krążenia krwi.

 

 

Na śniadanie przygotuj sobie jajecznicę z pomidorami i czerwoną cebulą. Przekąską niech będzie koktajl na bazie mleka roślinnego i borówek z dodatkiem banan. Obiad to zapiekana czerwona papryka nadziana mięsem mielonym lub kaszą i warzywami ( jak kto lubi). Druga przekąska to truskawki i maliny z jogurtem naturalnym. A na kolację przygotuj surówkę z czerwonej kapusty podaj do niej pieczoną rybę lub kawałek ulubionego mięsa. Kolor ma znaczenie!

 

 

 

Może również Cię zainteresować

Wytrawne Naleśniki z Serem Halloumi i Awokado

Naleśniki Budyniowe z Serkiem Mascarpone i Bananem

Riviera Maya i Półwysep Jukatan- MEKSYK

Tarta Sernikowa z Kremem Cytrynowym