Królowa Jesieni DYNIA- wartości odżywcze i właściwości

Sezonowe Warzywa

DYNIA


Jesienią nie może jej zabraknąć na Twoim stole, możesz ją wykorzystać do każdego dania. Zdecydowanie jest królową wśród warzyw jesiennych. Smaczna, zdrowa i piękna.

W tym poście postaram się trochę lepiej przedstawić Tobie Dynię.

Dynia- Owoc czy Warzywo? 

Dynia należy do grupy dyniowatych, do tej grupy należą również  m.in. kabaczek, arbuz ,cukinia, ogórek, melon. Zaklasyfikowana jest jako warzyw.

Wartości Odżywcze

Dynia pomimo iż swoim kształtem temu zaprzecza jest bardzo nisko kaloryczna.

Wartość odżywcza podana dla 100 g. surowego produktu
Wartość odżywcza podana dla 100 g. surowego produktu

Witaminy:

(podane kolejno od największej do najmniejszej ilości jaka znajduje się w dyni)

Witamina C – m.in. wzmacnia odporność organizmu. Wzmacnia zęby i dziąsła, oraz zabija bakterie wywołujące próchnicę.

Witamina E-  m.in. niezbędna jest do prawidłowego funkcjonowania układu rozrodczego.

Witamina B3 (Niacyna)-   m.in. skuteczna w obniżaniu poziomu cholesterolu (LDL) we krwi, poprzez ograniczanie jego produkcji w wątrobie. Przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia.

Witamina A- m.in. korzystnie wpływa na kondycję włosów, skóry i paznokci,

Witamina B2 (Ryboflawina) – m.in.  działa korzystnie na wzrok. Chroni przed zaćmą, przez co warunkuje prawidłowe procesy widzenia.

Witamina B6 (Pirydoksyna)- m.in. ma wpływa na ciśnienie krwi, pracę serca oraz prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego.

Witamina B1 (Tiamina) – m.in. pomaga  organizmowi przetwarzać węglowodany z pożywienia w energię.

Makroelementy

(podane kolejno od największej do najmniejszej ilości jaka znajduje się w dyni)

Potas

Wapń

Fosfor

Magnez

Sód

Jedz dynię- właściwości

Dzięki zawartości witamin i makroelementów wymienionych powyżej dynia ma właściwości lecznicze.

Działa przeciwzapalnie i antynowotworowo- beta-karoten zawarty w dyni to silny przeciwutleniacz, który może pomóc obniżyć ryzyko zachorowania na raka, w tym raka piersi, prostaty i płuc.

Dynia jak już zauważylaś/eś jest warzywem niskokalorycznym i dostarcza spore ilości błonnika pokarmowego, przyspiesza również przemianę materii. Co pomaga podczas procesu odchudzania.

Oczywiście dynia to nie tylko sam miąższ, są tam jeszcze pestki w których znajdziesz dużą ilość cynku, a co za tym idzie? Oczywiście samo zdrowie. Cynk chroni organizm przed infekcjami, a o za tym idzie wzmacnia odporność organizmu.  Wzmacnia również cerę i paznokcie.

Uważaj jednak żeby nie przesadzić z ilością  zjedzonych pestek dyni, gdyż są one bardzo kaloryczne.

100g pestek dyni to 556 kcal. Jednak już jedna łyżka wystarcz (około 56 kcal) aby wzbogacić codzienne menu. Z pestek dyni pozyskuje się również olej. Uważaj, NIE nadaje się on do smażenia (w wysokiej temperaturze jest szkodliwy), możesz go jednak  swobodnie stosować na zimno np. do sałatek.

 

Dynia w kuchni- jak ją wykorzystać

Zdecydowanie zaliczana jest do warzyw, które można wykorzystać na wiele sposobów. I w każdej postaci smakuje wyśmienicie.

Z dyni możesz przygotować zupę krem. Może być wykorzystana również do wypieków ciasta np. sernik, czy też babeczek. Pieczone kawałki dyni świetnie zastąpią ziemniaki, również placki z dyni będą smakowały obłędnie. Świetnie sprawdzi się również jako dodatek do śniadaniowego omleta czy jajecznicy. A co myślicie o dżemach i  konfiturach z dyni, tak dynia świetnie nadaje się również na przetwory.

 

Poniżej znajduje się link, a w nim przepis na śniadaniową potrawę z dynią.

Jesienny Omlet z Dynią

 

W takim Razie na Zdrowie:)

 

 

 

 


 B. Fołda, Dyniowa moc zdrowia, „Harmonia zdrowia” 2014 nr 10.

 M. Majewska, Dynia: wartości odżywcze i właściwości lecznicze dyni, dz. cyt.

Somer E., Encyklopedia witamin i minerałów, Amber, 2000;

 

 

 

 

Może również Cię zainteresować

Wytrawne Naleśniki z Serem Halloumi i Awokado

Naleśniki Budyniowe z Serkiem Mascarpone i Bananem

Riviera Maya i Półwysep Jukatan- MEKSYK

Tarta Sernikowa z Kremem Cytrynowym